انتقال پیکر کشته‌شدگان پرواز یاسوج ادامه دارد؛

گروه حمل‌ونقل- چهار روز پس از حادثه سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان جست‌وجوی برای یافتن جعبه سیاه ادامه دارد؛ همزمان توقع افکار عمومی ارائه دلایل سقوط هواپیما از سوی مسوولان دولتی است‌. در این میان برخی از ناظران احتمال خطای انسانی خلبان را هم مطرح می‌کنند که این ادعا هم تا زمانی که جعبه سیاه هواپیما بررسی نشود توسط هیچ نهادی قابل تایید نیست‌. یک نماینده مجلس ادعا کرد که هواپیمایی آسمان با دریافت چک از خلبان او را به پرواز در شرایط آب و هوایی نامساعد مجبور کرده بود؛ ادعایی که اگرچه توسط مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب می‌شود اما نیازمند بررسی‌های بیشتر است‌. روز گذشته عباس آخوندی با حضور در مجلس شورای اسلامی به برخی ابهامات حادثه و تلاش‌ها برای یافتن جعبه سیاه هواپیما پاسخ داده است‌. وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه جلسه با کمیسیون عمران مجلس درخصوص سانحه هواپیمای شرکت آسمان گفت‌: جلسه با کمیسیون عمران مجلس نشان داد که سیستم مدیریتی کشور زنده است و ارتباط خوبی با مردم دارد، جلسه ما در دو بخش نحوه جست‌وجو و دلایل وقوع سانحه بود‌. عباس آخوندی اظهار داشت‌: وظیفه مجلس پرسشگری است و در این موقعیت‌ها قطعا مجلس باید ورود کند تا مطمئن باشد اقدامات لازم صورت گرفته است‌. براساس قانون از اینکه مجلس جلسه می‌گذارد و پرسشگری می‌کند خوشحال هستیم‌. این نشان از این است که سیستم مدیریتی کشور زنده است و ارتباط خوبی با مردم دارد‌. جلسه ما در مجلس دو بخش داشت یک بخش نحوه جست‌وجو و بازرسی منطقه و بخش دوم مقدمات پرواز و دلایل وقوع سانحه بود‌.
وی افزود‌: در ارتباط با بخش اول که بررسی و جست‌وجو بود سوال‌های مختلفی شد‌. دوستان از دستگاه‌های مختلف توضیحات را دادند‌. سازمان هواپیمایی کشوری براساس ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری بلافاصله ستاد بررسی سانحه را تشکیل داد‌. این ستاد یازده گروه را تشکیل داد که این یازده گروه باید بروند از بخش‌های مختلف هواپیما، بحث هواشناسی، سیستم‌های ناوبری و سیستم فرودگاه و مباحث مختلف را بررسی کنند تا ببینند نقص احتمالی در چه مرحله‌ای بوده است‌. این یازده گروه دو ساعت بعد از وقوع سانحه کارشان را شروع کردند‌.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به ساماندهی مناسب نیروهای جست‌وجوگر و همچنین کمک دیگر ستادهای بحرانی مثل ارتش و هلال‌احمر تصریح کرد‌: از جمله کارهایی که سازمان هواپیمایی کشوری انجام داد این بود که بلافاصله بعد از وقوع حادثه یکی از مدیران ارشد خود را به منطقه فرستاد که روی نقشه براساس خطوط پروازی کار را برای پیدا کردن لاشه هواپیما هدایت کند‌. خیلی مهم بود که نیروهای محدودی را که داریم بی‌جهت برای جست‌وجو پراکنده نکنیم و خوشبختانه این کار انجام شد و ستاد بحران استان تشکیل شد و همه ستادهای بحرانی مثل هلال‌احمر هم حضور پیدا کردند‌.
وی با اشاره به کمک ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی گفت‌: نکته مهم در این سانحه کمک ارتش بود‌. در این چند روز مدام با امیر موسوی در ارتباط بودیم که دستور دادند یکی از امیران ارتش آنجا مستقر شدند‌. نیروهای تکاور وارد شدند و بعد از مشخص شدن محل سقوط هواپیما توانستند نیروهای جست‌وجوگر را به منطقه هلی‌برد کنند و این کار با سرعت زیادی صورت گرفت‌. البته افزون بر ارتش، دوستان سپاه و بسیج هم کمک کردند و همچنین کوهنوردان حرفه‌ای هم وارد شدند و افزون بر این مردم منطقه همه همکاری گسترده‌ای با توجه به شناخت از منطقه داشتند‌. همه همکاری گسترده‌ای کردند تا به این مرحله رسیدیم که محل سقوط حادثه مشخص است و بیش از ۳۰ جسد کشف شده که باید به عقب منتقل شوند و بقیه کارها هم امروز صورت می‌گیرد که این در ارتباط با بحث فرآیند رسیدگی و جست‌وجو بود‌.


آخوندی در ادامه به بحث دوم جلسه با کمیسیون عمران مجلس که بحث علت وقوع سانحه بود با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مساله درباره علل این اتفاق پیدا شدن جعبه سیاه هواپیماست، اظهار داشت‌: درخصوص علت سانحه ما براساس قانون باید منتظر باشیم که ستاد بررسی سانحه به عنوان مرجع رسیدگی اظهارنظر کند‌. ما همزمان از کارشناسان کشور فرانسه دعوت کردیم که خوشبختانه دیشب آمدند هم از شرکت‌های تی‌آر که سازنده هستند و هم از سازمان هواپیمایی فرانسه که ناظر بر ساخت این شرکت هستند از آنها هم دعوت کردیم که آمدند و آنها هم به جمع بررسی ما پیوستند‌.
وی ادامه داد‌: در حال حاضر اصلی‌ترین مساله برای روشن شدن علت سانحه پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما است‌. اطلاعاتی که در زمین و در سیستم‌های ما ثبت شده در اختیار بوده و بقیه در جعبه سیاه است که باید پیدا شود تا ببینیم در خود هواپیما چه اتفاقی افتاده است‌. از فرانسوی‌ها خواستیم اگر در این زمینه فناوری و تکنولوژی‌ای دارند به ما کمک کنند و آن را در اختیار ما قرار دهند‌. همچنین از امیر موسوی، فرمانده کل ارتش خواستم که اگر در ارتش سیستمی برای کمک هست آن را در اختیار ما قرار دهند که فردی را مسوول کردند که در حال تلاش هستند‌. در کنار این، تیم‌های زمینی هم در منطقه در حال کمک هستند تا جعبه سیاه را پیدا کنند‌. به هر صورت از این به بعد برای بررسی علت سانحه همه اطلاعاتی که داریم در حال تجزیه و تحلیل است تا اطلاع دقیقی به دست بیاوریم تا بتوانیم علت وقوع را اعلام کنیم‌.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته درخصوص خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه گفت‌: از جهت سرکشی به خانواده‌ها من دوشنبه که در منطقه بودم به خانواده یکی از جانباختگان سر زدم و تسلیت عرض کردم‌. از طرف خود شرکت آسمان که شرکت عملیاتی این مساله است، مسوول شدند این کار را انجام دهند‌. از سوی دیگر تمام همکاران خودم در استان کهگیلویه‌وبویراحمد هم در حال رسیدگی به وضعیت جان‌باختگان هستند و کارهای بسیار خوبی را انجام داده‌اند‌.
آخوندی با اشاره به اینکه رسیدگی به سقوط هواپیما و علل این حادثه براساس رژیم مسوولیت حقوقی انجام و بعد از آن افراد مسوولیت حقوقی اقدام خودشان را خواهند پذیرفت، تصریح کرد‌: آخرین نکته‌ای که من می‌توانم عرض کنم در خصوص رژیم مسوولیت حقوقی است‌. در سیستم‌های هوایی با توجه به اینکه عضو پیمان شیکاگو هستیم و ایکائو در این زمینه جزییات مشخصی دارد و نحوه رسیدگی به این سوانح را مشخص کرده است‌. قانون مجلس هم داریم که قانونا عضو پیمان شیکاگو هستیم‌. در سیستم قانون کاملا مشخص است که مسوولیت شرکت عملیاتی و هواپیمایی که این کار را انجام می‌دهد چه مسوولیتی دارند و سیستم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری که باید بر فرآیندها نظارت کند چه مسوولیتی دارد به همین منظور از همه اینها گزارش تهیه شده و قاعدتا براساس رژیم مسوولیت حقوقی افراد باید مسوولیت حقوقی اقدامات خودشان را بپذیرند‌.
وزیر راه در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اینکه چه زمانی را می‌توانند برای اعلام گزارش علل این اتفاق به مردم وعده بدهند، گفت‌: همه چیز که در سیستم ناوبری و کتبی در اختیار ماست و در حال بررسی هستیم‌. اگر امروز اعلام شود همین امروز جعبه سیاه باز می‌شود چون تیم فرانسوی حضور دارند‌. همه چیز به پیدا شدن جعبه سیاه بستگی دارد‌.
به مردم قول می‌دهیم گزارش کاملی از سانحه هواپیما ارائه دهیم
رییس کمیسیون عمران مجلس نیز گفت‌: از وزارت راه‌وشهرسازی خواسته‌ایم تا هرچه سریع‌تر جعبه سیاه هواپیما پیدا شود تا بررسی نهایی انجام بگیرد و به مردم ایران قول می‌دهیم این اتفاقات مثل گذشته به فراموشی سپرده نخواهد شد و یک گزارش کامل به مردم خواهیم داد‌. رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس درخصوص اینکه چقدر گزارش دستگاه‌های مختلف درخصوص دلایل سقوط هوایپما برای این کمسیون قانع‌کننده بود و کمیسیون عمران از طرف مردم تا چه حد پیگیر این موضوع هست، اظهار داشت‌: در وهله اول خدمت همه مردم ایران تسلیت می‌گویم و باید تشکر ویژه‌ای داشته باشیم از ارتش، هلال‌احمر، اورژانس و مردم خوب کشورمان بابت همراهی‌ای که درخصوص پیدا کردن محل سقوط و اجساد داشتند‌.
وی ادامه داد‌: درخصوص این جلسه‌ای که تشکیل شد از وزارت راه‌وشهرسازی خواستیم که در وهله اول تمام تلاش خودشان را روی پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما بگذارند چون تمام اطلاعات قطعی را می‌توانیم براساس اطلاعات جعبه سیاه داشته باشیم‌. منتها قبل از آن فرضیه‌هایی مطرح بود که دستگاه‌ها توضیحاتی دادند‌. از جمله اینکه در آن شرایط آب و هوایی اجازه پرواز داشته است یا نداشته است‌. فرودگاه‌های کوچک شرایط خاصی دارد و تنها هواپیمای آسمان آنجا پرواز انجام می‌دهد‌. طبیعی است که یک محدودیت خاصی را باید برای پرواز قائل شویم‌. اینکه براساس گزارش هواشناسی این پرواز اجازه پرواز داشته است هم در حال بررسی است‌.
رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دیگر موارد مطرح شده در جلسه امروز این کمیسیون که به بحث شرایط فنی هواپیما و بحث پروازی آن بستگی داشت، گفت‌: بحث بعدی موضوع شرایط هواپیماست که آیا این هواپیما مشکل فنی نداشته و استانداردهای لازم را داشته و اجازه پرواز داشته است که دیگر ابهاماتی بود که در این جلسه مطرح شد‌. گزارش سیستم ناوبری فرودگاه یاسوج بود که سوالاتی مطرح شد و ابهاماتی بود که مسوولان توضیح دادند و همه تلاش ما این است که اطلاعات را جمع‌بندی کنیم‌.
رضایی در پایان با اطمینان دادن به مردم کشورمان بابت اینکه کمیسیون عمران به بهترین شکل این اتفاقات را رصد و آن را مثل گذشته به فراموشی نخواهد سپرد، تصریح کرد‌: کمیته‌ای هم در کمیسیون عمران تشکیل دادیم که در کنار دوستان اطلاعات را به کمیسیون و در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک گزاش را برای صحن و مردم آماده کنیم‌. بحث این است که مردم فکر می‌کنند اتفاقات مثل گذشته به فراموشی سپرده می‌شود‌. من قول می‌دهم کمیسیون عمران براساس وظیفه قانونی و شرعی خود همه عوامل را بررسی کند و کار کارشناسی انجام دهد و یک گزارش به مردم خوب کشورمان بدهد‌.
تکذیب ادعای نماینده مجلس درباره گرفتن چک از خلبان پرواز
معاون سازمان هواپیمایی نیز در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه از خلبان آسمان چک گرفته شده بود بنابراین او با وجود نامساعد بودن شرایط جوی مجبور به انجام پرواز شده است، تاکید کرد‌: تمام این اظهارات رد می‌شود‌. خلبان این پرواز از نیروهای قدیمی شرکت آسمان بوده و از وی هم هیچ چکی گرفته نشده است‌. مرتضی دهقان در گفت‌وگو با ایلنا درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اینکه شرکت آسمان با وجود هشدارهای هواشناسی مبنی بر نامساعد بودن شرایط جوی اصرار بر انجام پرواز داشته است، گفت‌: هیچ خلبانی حاضر نمی‌شود جان خود و مسافران را به خطر بیندازد‌. تمام این ادعاها کذب است و ما آن را را رد می‌کنیم‌.
وی همچنین درباره ادعای دیگر این نماینده مجلس مبنی بر اینکه از خلبان چک گرفته‌اند بنابراین او مجبور به انجام پرواز شده است، تاکید کرد‌: خلبان این پرواز از نیروهای قدیمی و با تجربه این شرکت هواپیمایی بوده و شرکت آسمان هیچگاه اقدام به چنین کاری با نیروهای باتجربه و با سابقه خود نمی‌کند‌. معاون سازمان هواپیمایی گفت‌: تمام این ادعاها رد می‌شود چراکه اساسا ادعاهای غیرمنطقی هستند که متاسفانه از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده است‌. یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بود که تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند شرکت آسمان با دریافت چک از خلبانان‌، آنها را مجبور به پرواز می‌کند‌.
خلبانان در هیچ یک از سوانح قبلی هوایی مقصر نبوده‌اند
همچنین مدیرعامل انجمن خلبانان در مورد علت سقوط هواپیمای آسمان گفت‌: تاکنون در هیچ یک از سوانح هوایی کشور، خلبانان مقصر سانحه نبوده‌اند و اگر قرار باشد در سانحه ‌ای‌تی‌آر، خلبان را مقصر بدانند، از حقوق آنها حمایت می‌کنیم‌. کاپیتان غلامرضا محمدی در گفت‌وگو با مهر درباره حمایت انجمن خلبانان از حقوق فعالان این قشر اظهار کرد‌: انجمن خلبانان همواره حامی اعضای این صنف بوده و اجازه نمی‌دهد حقوق آنها در مواردی همچون سوانح هوایی پایمال شود‌.
وی با بیان اینکه تاکنون در هیج سانحه هوایی مهم و اثرگذار، مقصر نهایی را خلبان آن پرواز اعلام نکرده‌اند، افزود‌: آخرین سانحه‌ای که رخ داد، سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ بود که بررسی این سانحه هنوز به پایان نرسیده و نتیجه نهایی اعلام نشده است با این حال نتایج ابتدایی حاکی است که نقص فنی عامل سقوط بود و خلبان نقشی در سانحه نداشت‌. مدیرعامل انجمن خلبانان ایران تاکید کرد‌: اگر قرار باشد در سانحه‌ای هوایی، خلبان را به عنوان مقصر اعلام کنند، این انجمن حتما از حق و حقوق آنها حمایت خواهد کرد‌. به خصوص که اکثر خلبانان ایرانی جزو بهترین خلبانان دنیا محسوب می‌شوند‌.
وی ادامه داد‌: خلبانان ایرانی در دنیا شناخته شده هستند‌. مرحوم کاپیتان عزت‌الله فولاد خلبان هواپیمای‌ ای‌تی‌آر تهران یاسوج نیز سوابق درخشانی در طول دوران فعالیت پروازی خود داشته است‌. محمدی با اشاره به مشکلات صنفی جامعه خلبانان اظهار داشت‌: با وجود آنکه خلبانان ایرانی در بالاترین سطح قرار دارند اما در مقایسه با ایرلاین‌ها و خلبانان هم‌سطح یا حتی پایین‌تر خود، حقوق و دستمزد کمتری دریافت می‌کنند‌.
وی درباره مشکلات استخدامی خلبانان آموزش دیده و دوره دیده تصریح کرد‌: باید در میان ایرلاین‌های مسافری و سایر بخش‌هایی که در صنعت هوانوردی نیاز به خلبان دارند، نیازسنجی شود در حال حاضر در برخی بخش‌ها با ترافیک استخدام روبه‌رو هستیم و در بخشی دیگر با کمبود خلبان مواجهیم‌.
این فعال صنفی صنعت هوانوردی یادآور شد‌: سن بازنشستگی خلبانان در تمام دنیا ۶۵ سالگی است که در ایران نیز همین سن اعمال می‌شود‌. سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص سخت‌گیری کامل دارد و حتی یک روز بعد از بازنشستگی هم اجازه پرواز به خلبانان داده نمی‌شود‌. مرحوم کاپیتان فولاد، خلبان‌ ای‌تی‌آر سانحه‌دیده نیز با وجود آنچه در فضای مجازی گفته شده بود، هنوز بازنشسته نشده بود‌. وی ادامه داد‌: بهترین نیروهای شرکت‌های هواپیمایی، خلبانانی هستند که در چند سال پایانی فعالیت خود قرار دارند چراکه با تجربه بالایی آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند اما اینکه آیا بهتر نبود از کاپیتان فولاد در بخش تدریس و آموزش خلبانی استفاده می‌شد، من معتقدم با توجه به تجربه خلبانان قدیمی بهتر است این اقدامات در سال‌های پس از بازنشستگی انجام شود‌. امروزه در برخی کشورها سن بازنشستگی خلبانان را افزایش داده‌اند تا از تجربه آنها در بخش عملیات پروازی بهره ببرند‌.